Ohlédnutí za distanční výukou na podzim 2020

Ani naší škole se nevyhnula opatření nařízená v říjnu 2020. Týkala se nás naštěstí pouze 5 týdnů a nyní s odstupem času se to zdá již velmi dávno, kdy jsme pravidelně usedali k obrazovkám. S ohledem na konec pololetí se nabízí čas pro jakési bilancování a shrnutí toho, co nám tento způsob výuky přinesl.

V režimu distanční výuky jsme pracovali také na jaře 2020, v tomto článku se o této vlně blíže dočtete. Od prvního týdne jsme tehdy spustili distanční režim, který nám nakonec trval 10 týdnů. Tato zkušenost se nám hodila i na podzim. 13. října byl poslední den ve škole, hned 14. října a poté každý den jsme se setkávali online. Jarní distanční výuka se u nás vyznačovala výukou skrze YouTube videa, která jsme si zcela sami vytvářeli. Setkávali jsme se online 3x týdně a děti se učily pracovat s týdenními plány, které rodiče obdrželi vždy v pondělí. Tento způsob výuky vedl děti k samostatnosti, zodpovědnosti, nutil je promýšlet, jak si týdenní práci rozvrhnout tak, aby zbylo dost času i na odpočinek a zábavu. Zároveň byl s ohledem na tvorbu YouTube videí extrémně náročný pro nás učitelky, které jsme ze dne na den přijaly roli herců, režisérů, scénáristů, střihačů, kreativních asistentů a poradců, moderátorů anebo IT techniků. Celkem jsme vytvořily téměř 70 videí v délce od minuty až po 20 minut. Výhodou bylo, že děti se na video k danému tématu mohly dívat opakovaně a v jimi zvolený čas.

Jarní forma distanční výuky zároveň kladla větší požadavky na rodiče. V podzimní vlně jsme zvolili jiný režim, takový, který měl za cíl kromě jiného pracovat s dětmi tak, aby u toho rodiče být nemuseli. Navíc jsme v porovnání s jarní vlnou měli již více žáků. Rozhodli jsme se další YouTube videa nevytvářet a namísto toho se setkávat denně podle ročníků na 2-3 hodiny. Malý počet žáků v našich třídách umožňoval vysoce efektivní využití času, který jsme na sebe měli. Technické potíže jsme odbourali hned v prvním týdnu, a byli jsme tak vždy schopní začínat výuku včas. Děti určitě nebyly online výukou přetěžovány, do společných setkání byla zahrnuta i pohybová cvičení, obličejová gymnastika, děti byly pobízeny od obrazovek za různým účelem odbíhat, dbali jsme na dostatečně dlouhé přestávky, které děti u obrazovek netrávily.

Distanční výuka nám nabídla obrovské množství online interaktivních zdrojů, se kterými jsme hned začali pracovat. Kvalitní online výuka totiž nemůže fungovat, pokud se běžná prezenční výuka pouze překlopí ze třídy na obrazovku. Obě prostředí jsou velmi odlišná a vyžadují v mnohém odlišný přístup. Obecně jsme se snažili o to, aby si děti online výuku užily. Celá škola jsme se před Halloweenem online setkali v kostýmech, děti s nadšením ukazovaly svoje oblíbené hračky, domácí mazlíčky či výtvory z Lega. Čtvrťáci si měli možnost vyzkoušet projektovou práci. Ve vlastivědě se věnovali řekám ČR, v přírodovědě potravnímu řetězci rostlin a živočichů a v angličtině to byl projekt s tématem My hobby, který byl zakončen finálním vlastnoručně vytvořeným videem o svém koníčku. Druháci a třeťáci si pravidelná setkání ozvláštnili tematickými dny, jako byl například barevný týden, kdy každý den oblékli danou barvu, což nabízelo zase trochu jiný způsob motivace k výuce. Prvňáčci se sice na dálku nemohli naplno věnovat psaní, jelikož toto je oblast, která s běžnou technikou nejde správně trénovat; o to více se denně společně vrhali třeba na online procvičování v matematice, kde si mimo jiné upevnili pravidla práce s autobusy dle Hejného, anebo v angličtině, kde měli možnost procvičovat známé i nové okruhy zase jinými cvičeními a způsoby. Díky malému počtu žáků ve třídách probíhala kontrola průběžné práce a zadaných úkolů vždy během online setkání a rodiče nemuseli nic skenovat a zasílat ke kontrole, což ušetřilo mnoho času a energie oběma stranám.

Po návratu do lavic v listopadu jsme nezaznamenali žádné zásadní nedostatky, které by měly za následek zpoždění ve výuce či obecně zhoršený návrat k prezenční výuce. Zpětná vazba od rodičů i dětí nám potvrdila náš záměr. Děti nepocítily zásadní odloučení od spolužáků, učitelek, učiva, velmi vítaly netradiční prvky ve výuce a vlastně i to, že mohly být doma ve svém s rodiči či dalšími rodinnými příslušníky. Rodiče oceňovali to, že měly děti denní dopolední online program, což jim alespoň částečně umožňovalo věnovat se v klidu vlastnímu zaměstnání či jiným povinnostem. Podzimní distanční výuka se nijak zásadně nepromítla do množství probraného učiva dle ŠVP. Ačkoliv jsou okruhy, kterým se skrze obrazovku nešlo věnovat naplno, nejedná se o nic, co by nešlo dohnat nyní v lavicích.

Naše malotřídní uspořádání umožňuje všem našim dětem do školy docházet, tedy i žákům 3. a 4. ročníku. Většina škol a tříd v tuto dobu stále musí fungovat v distančním režimu. Všem žákům, studentům, pedagogům i rodičům, kterých se to týká, přejeme pevné nervy, otevřenou komunikaci a sílu k nalezení pozitivní stránky věci.

Více fotografií z online výuky naleznete zde.