Projektový den Pes, můj přítel a pomocník

(pod článkem naleznete odkaz na video na YouTube)

Na 1. června k oslavám Dne dětí bylo pro všechny školáky v Eduardovi nachystáno překvapení v podobě projektového dne. Téma děti samy odhalily v průběhu dopoledne, indicie je provázely neustále. Prvním úkolem bylo se rozdělit do trojic napříč ročníky, a to tak, že si měl každý najít svoje parťáky dle zvuku, jehož citoslovce měli na vylosovaném lístečku. Hned ráno se tedy sál rozezněl štěkáním, vrčením, bafáním, kňučením, a když už byly všechny trojice pospolu, vyzvedly si kontrolní arch a vydaly se na stanoviště. Těch bylo nachystáno osm a každé představovalo zásadní dovednost či ctnost pro práci se psem, například obratnost nebo důslednost. Právě pejskové byli oním tématem projektového dne. Děti na stanovištích řešily slovní úlohy o počtu nohou a nákupu krmiva, gramatická pravidla se trénovala na větách o psích společnících. Nechyběla stavba psího těla, nácvik základních povelů nebo zpěv těch písniček, kde se psí hrdinové objevují. V sále na děti čekalo stanoviště se psím spřežením, kdy se dva se trojice proměnili v chlupáče a svého páníčka vozili ve vlastnoručně sestaveném povoze. Na anglickém stanovišti byla mimo jiné nachystána várka protikladných přídavných jmen, kterými pejsky popisujeme, a nebo skládačka s rýmovačkou. Přichystáno bylo i výtvarné stanoviště, na kterém školáci skládali pejsky z papíru.

Každá trojice si sama volila, kdy a kam zavítá, děti se vzájemně podporovaly k rychlosti i správnosti, protože cílem nebylo všechna stanoviště jen oběhnout a sesbírat kontrolní razítka, ale zadané aktivity plnit svědomitě a důsledně. Po odevzdání kontrolního archu a po kontrole odvedené práce děti dostaly památeční diplom jako upomínku toho, které dovednosti a ctnosti prokázaly. Vyústěním celého dne byla návštěva paní Báry a její asistenční fenky z Centra pro výcvik psů Alfa, které nám ochotně ukázaly, jak se chovat v přítomnosti pejsků nám známých i neznámých, dozvěděli jsme se, čím pejsky (ne)krmit, jakou polohu zaujmout v případě napadení psem, co všechno by měl zvládat asistenční pes i jak dlouho trvá jeho výcvik. Nechybělo ani pomazlení na rozloučenou a rovněž zaznělo, že mít pejska je velká zodpovědnost a závazek na mnoho let.

Projektové dny jsou pro nás vždy skvělým nástrojem, jak skrze prožitek a propojení předmětů nabídnout dětem jiný způsob zkoumání daného tématu, jinou práci s informacemi a v neposlední řadě i jiného studijního parťáka. Tento projektový den se vyznačoval také zdravou mírou soutěživosti, kdy některé trojice velmi motivovalo povědomí, jak si vedou ostatní. Někteří si ověřili, že je pro ně samostatná práce náročnou disciplínou, jiní posílili svou schopnost systematické práce. I o tomto projektové dny v našem podání jsou – o sebepoznání a nalezení vlastní cesty.

Krátké video na YouTube ke zhlédnutí zde: