Metodika talentů v praxi
Každá práce se dá dělat různými způsoby a stejně dobře.
Stejné učivo lze pochopit různými metodami.
Každé dítě potřebuje k učení jiné podmínky.
Proč se zaměřujeme na talenty
Běžnou realitou naší společnosti je věnování pozornosti, času a energie slabinám a jejich nápravě. Rodiče i učitelé přistupují k dětem tak, že je vedou k udržení silných stránek a slabé stránky dětí vnímají jako prostor pro jejich růst a zlepšování (to je skvělé, jak krásně čteš, Aničko, ale tu matematiku si musíš vylepšit!)
Předpokládají, že nápravou (rozvojem) slabých stránek lze dosáhnout úspěchu a štěstí. Přesvědčíme vás o tom, že tímto způsobem lze pouze zabránit selhání a že cestou ke štěstí a úspěchu je zaměření na silné stránky.
Je dobré znát své slabiny a limity, jako součást sebepoznání, ale pro život představují méně podstatnou část. Zásadní je umět je efektivně kompenzovat. Každý z nás jen potřebuje řešit zadané úkoly svým vlastním individuálním způsobem.
Naším hlavním úkolem je tento způsob nalézt.
Nezkoumáme, čím dítě NENÍ, pomáháme objevit, čím JE.
Pozornost a investice do vlastních silných stránek je cestou k autenticitě, přirozenosti, jedinečnosti – prostě JSME SAMI SEBOU.
Jak talent objevit
Pozorování
Pozorování je základním diagnostickým nástrojem. Předpokládá důkladnou znalost projevů jednotlivých talentů, proto naši pedagogové prochází dlouhodobým výcvikem.
Děje se v průběhu vyučování v různých činnostech a rolích, které dítě během dne střídá.
Je snazší u dětí mladšího věku, neboť jejich projevy talentů jsou výrazné, čisté, nepřekryté napodobováním, kontrolou chování, stylizací atd.
Na diagnostice spolupracují pedagogové mezi sebou a s rodiči – výrazně se tak zvyšuje přesnost.
Cílené monitorování
Rozhovory
Klademe otázky typu:
- Jak bys popsal sám sebe pomocí 3 krátkých vět?
- Jak by Tě popsali Tvoji kamarádi?
- Které 3 věci (aktivity) děláš úplně nejlépe?
- Které 3 aktivity se učíš rychleji než ostatní?
- Které aktivity Ti přinášejí radost?
Práce s dětskou kresbou: mluvíme s dětmi o jejich pocitech, přáních, zážitcích, zkušenostech, vzorech atp.
Testování
Od 9.- 10. roku věku - Test Gallup Strengths – Explorer + osobní rozvojová konzultace za přítomnosti rodičů
Od 13.- 14. roku věku – Test Gallup CliftonStrengths + osobní rozvojová konzultace za přítomnosti rodičů